Selasa, Oktober 27, 2009

Sukma: Melaka 'menyeleweng'-Berita Harian


Tuan rumah mahu teruskan hajat masuk semua jenis sukan tanpa had

TEMASYA Sukan Malaysia XIII, Mei depan, berdepan risiko 'tergelincir' daripada objektif utama penganjurannya ekoran ketegasan penganjur, Melaka, untuk memasukkan 'semua jenis sukan tanpa had'.

Pendirian itu, diputuskan pada mesyuarat Jawatankuasa Induk Sukma Melaka 23 Julai lalu, adalah cubaan terbaru penganjur untuk ‘meramaikan’ jumlah penyertaan selepas pernah ditolak sebelumnya.

Ianya kerana pada mesyuarat pertama Jawatankuasa Tertinggi Sukma Julai tahun lalu, sudah ditetapkan betapa temasya di Melaka akan hanya menyenaraikan 18 jenis sukan wajib selain tujuh sukan pilihan.

Ketetapan sama dipersetujui sebulat suara pada mesyuarat ketiga jawatankuasa sama, 26 Februari lalu - sehingga penganjur mengubah pendirian mereka.

“Penetapan jumlah sukan dibuat mengambil kira faktor seperti kemampuan tuan rumah seperti memiliki gelanggang dan tempat penginapan bersesuaian, jumlah pegawai teknikal mencukupi serta kemudahan pengangkutan memuaskan.

“Usaha Melaka membenarkan semua sukan tanpa ada cukup masa untuk kajian kesesuaian mengenai semua faktor penting dilakukan, bakal mengakibatkan timbulnya pelbagai masalah,” kata satu sumber.

Namun usaha melobi sudah dibuat, menerusi kiriman surat kepada Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek dan Majlis Sukan Negara (MSN).

Difahamkan, Melaka mahu 10 lagi jenis sukan dimasukkan untuk temasya itu.

Andainya Ahmad Shabery ataupun MSN membenarkan permintaan itu, ia mampu memulakan amalan yang boleh mengakibatkan matlamat sebenar penganjuran Sukma disisihkan.

Kerana temasya Sukma meletakkan sasaran sebagai medan mencungkil bakat muda berpotensi untuk mewakili negara di pentas tertinggi - dengan peruntukan tinggi sebagai persiapan - bukannya sebagai ‘temasya berbaur pelancongan.’

0 ulasan:

FOLLOWERS

PENGENALAN

Foto saya
Persatuan Anak Melaka diPerantauan ( PERAWAN ) merupakan pertubuhan badan bukan kerajaan ( NGO ) yang ditubuhkan bagi menyatukan jalinan silaturrahim dikalangan Anak Melaka di perantauan khususnya di Lembah Klang. Ia diasaskan oleh berapa orang pencinta Islam yang berasal dari MELAKA yang menetap di sekitar Kuala Lumpur pada bulan April 2008. Setelah melalui beberapa siri perbincangan, akhirnya ia didaftarkan secara rasmi pada Isnin, 1 Ramadhan 1429/1 September 2008. Penyertaan Anak – Anak Melaka di Perantauan dalam PERAWAN amat diharapkan. Sebarang cadangan dan komentar boleh di emailkan kepada perawan2008@yahoo.com.

SEMBANG - SEMBANG


ShoutMix chat widget

COMMUNITY

 
© 2008 - [ Twirl ] diseñado por doxs | templates